18.4.2017 Jag känner en bott, hon heter Anna, Anna heter hon...
Vielä viisi minuuttia. Viisari heilahti ja enää olisi neljä minuuttia aikaa. Taputin hermostuneena pöytää ja vääntelehdin tuolilla kuin perjantaina viimeisellä oppitunnilla istuva teini. Vilkaisin tietokoneen ruutua edessäni ja ylpeänä totesin mielessäni, että olin kaikki kirjanpitohommat saanut tehtyä. Kuulin askelia ja odotin intoa puhkuen, että pomoni sanoisi, että kaikki olisi okei ja saisin mennä.
”Hyvää työtä, Nicky! Mun on pakko pyytää sulta apua salin puolelle pariksi tunniksi. Kirsti tulee myöhässä”, pomoni hymyili minulle anovasti.
”Joo, totta kai! Ei mulla ole muutakaan”, virnistin. Paitsi Kosti, murahdin vielä mielessäni.
Vihdoin päästyäni töistä melkein juoksin uskollisen Opelini luokse. Ovi auki, penkille rysähdys, ovi kiinni, virta-avaimet lukkoon ja täyttä kaasua kohti Piilovuorta. Piilovuoreen päästyäni huokaisin helpotuksesta ja nousin autosta ylös.
”Kato meidän työnarkomaanikin pääsee joskus tänne asti”, Tomi virnisti minulle astuessaan tallista ulos.
”Määhän käyn täällä joka päivä”, tokaisin vilkuillen kohti Kostin tarhaa.
”Et silloin, kun mää olen täällä”, Tomi naurahti.
”Oliko sulla ikäv…?” Lauseeni keskeytyi, kun kuulin kovan hirnahduksen ja näin tummanruskean pään tarhan portilla.
”Jollakin ainakin on”, Tomi hymyili iskien silmää.
En kerinnyt enää juoruilemaan Tomin kanssa, vaan kiisin Kostin luokse, joka odotti minua pää pystyssä tarhallaan.
”Voi mamman rakas! Anna mulle anteeks”, virnistin Kostille anteeksipyytävännäköisenä.
Kaivoin taskustani herkkupalan, jonka Kosti pisti poskeensa tyytyväisenä. Tummanruskean pään viereen ilmestyi kimo pää.
”Moi Ripa! Haluatko sääkin herkun? Yks vaan sitten, ettei omistajasi syyttele, että oon syöttänyt sut palleroksi”, hymyilin Kostin tarhakaverille.
Raibe oli aina Kostin number one best friend forever, mutta Ripa oli hyvä kakkonen. Joskus minä ihmettelin, miten kaksi oria tuli niin hyvin toimeen kuin Kosti ja Ripa, mutta ne eivät olleet osoittaneet tappelun merkkejä Ripan saavuttua. Kaksikosta Ripa oli se menevämpi osapuoli, mutta sekin oli saanut Kostiin hieman elämään eikä Kosti ollut ratsastamaan lähdettyä yhtä vetelä kuin ennen Ripaa.
Talutin Kostin tallin puolelle hoitaakseni sen kuntoon ratsastuslenkkiä varten. Kosti seisoi tapansa mukaan nukkuen paikoillaan, kun minä hoidin sitä. Olin saanut orin kauttaaltaan harjattua, mutta kaviot piti vielä putsata.
”Hei jäbä! Herääppäs nyt… Mun pitää putsata sun kaviot”, tokaisin Kostille taputellen sitä lavalle.
Näin, kuinka Kosti hieman raotti silmiään, mutta laittoi ne saman tien kiinni.
”Jörö, nyt ne silmät auki ja kavio ylös!” murahdin Kostille ja painauduin hieman Kostin kylkeä vasten.
Kosti heräili pikkuhiljaa ja suostui nostamaan jalkansa. Putsasin kaviot mahdollisimman nopeasti ennen kuin ori nukahtaisi uudestaan. Kosti sai jonkinlaista virkeyttä itseensä minun raahatessa varusteita orin turvan eteen.
”Katso Nicky. Moi!” kuulin nimeni sanottavan tallin oven suusta.
”Anni, moi!” sanoin hieman yllättyneenä Kostin kimon tarhakaverin omistajalle.
”Oletko sää maastoon lähdössä?” Anni kysyi.
”Joo! Lähettekö Ripan kanssa messiin?” virnistin naikkoselle, joka nyökkäsi ja lähti hakemaan oriaan tarhasta.
Rapsuttelin Kostia sen aikaan, kun Anni hoiti Ripan kuntoon ja pääsi orin selkään.
Kiipesin itsekin Kostin selkään ja otin ohjat käsiini.
”Minne suuntaan mentäisiin?” virnistin Annille, joka lähti edellä Ripan kanssa ja näytti reittiä.
”Kivaa, kun kevät tulee, niin löytää paljon erilaisia maastoreittejä, joista ei vielä talvella tiennytkään”, Anni hymyili ja vilkaisi taaksepäin minua ja Kostia kohden.
”Sepä”, hymyilin takaisin.
Ratsastimme pihaton ohitse, jossa majailivat Tarun omistamia hevosia. Vihdoin ja viimein olin oppinut Piilovuoren pitäjän nimenkin. Annin ja Tominkin muistin, mutta muiden tallilaisten nimet olivat jossain aivojen pölyisissä arkistoissa. Kimo suomenhevosruuna Jörri tuli moikkaamaan meitä aidan viereen ja Kostilta pääsi saman tien kova hirnahdus.
”Mää oon ihan varma, että Kostilla on juttu kimoille”, nauroin Annille, joka alkoi nauraa minun mukanani.
Päästyämme syvälle metsän siimeksiin saavuimme loistavalle laukkasuoralle ja päätimme Annin kanssa ottaa laukkakilpailun hevosilla. Jo alkumetreillä Kosti hävisi pitkäjalkaiselle Ripalle, mutta päästelimme heidän perässään niin lujaa kuin löntystelijä-Kosti viitsi laukata.
”Suorista hieman ryhtiäsi ja kerää hieman enemmän ohjia”, Anni neuvoi polun päästä, jonne hän oli jo Ripan kanssa kerinnyt.
”Joojoo, neiti ratsastusopettaja”, olin jo tottunut, että Anni välillä huomautteli ratsastusvirheistäni, ja asia ei minua haitannut, sillä samalla kehityin itse paremmaksi ratsastajaksi.
Rennon ja hauskan ratsastusretken jälkeen palasimme Annin kanssa takaisin Piilovuoreen ja purimme hevosemme varusteista. Tarhausaikaa oli vielä, joten veimme hevoset vielä hetkeksi tarhailemaan. Anni jatkoi jo matkaansa heinävintille kahvia keittämään. Minä en kyennyt vielä hylkäämään Kostia ja rapsuttelin sitä sekä välillä huomiosta mustasukkaista Ripaa. Pitkäharjainen suomipolle puhalsi lämmintä ilmaa kasvoilleni ja muistutti minua siitä, että kesä ei ollut vielä täällä, vaikka aurinko paistoi jo pidempään eikä luntakaan ollut kuin paikoittain maassa.
”Varo vaan mies! Pian sulla alkaa kunnon treenit kilpailuita varten”, virnistin orille ja painoin sen otsalle pusun ennen kuin seurasin Annin jalanjälkiä heinävintille.
Anni istui heinävintillä juomassa kahvia stetsonipäisen naisen, Tomin sekä yhden hevosenhoitajan, jonka olin nimennyt mielessäni kenttätytöksi.
”Me istuttiin just Tantun, Annin ja Cherryn kanssa lyötiin vetoa siitä, kuinka monta pusua antaisit Kostille”, Tomi vitsaili ja samalla auttoi minua muistamaan kenttätytön ja stetsonipäisen naisen nimet. Cherry ja Tanttu.
Tomi oli ainut, jolle olin paljastanut huonon nimimuistini, sillä olin moikannut kerran häntä väärällä nimellä ja arvannut muut lähemmäs 50 nimeä väärin. Kaadoin itselleni kahvia mukiin ja istahdin Cherryn viereen sohvalle. Meidän keskellä vallitsi hiljaisuus kaikkien siemaillessa kuumaa kahvia, mutta pian hiljaisuuden rikkoi:
”… Petteri Punakuono oli poro nimeltään, ollut ei loiste huono Petterin nenänpään, toiset ilkkuivat silloin majakaksi pilkaten… ”
Taru astui laulellen heinävintin ovesta sisään ja naurahti nähdessään meidät viisi hölmistyneennäköisenä.
”Varo, pian sullekin kasvaa punainen nenä!” Tanttu naurahti Tarulle, joka katsoi meitä hymyillen.
”Jos kesälauluja lauletaan, mää voin liittyä mukaan kuoroon!” ojensin käteni ylöspäin ja virnistin muille.
”Mää oon mukana! Taru saa aloittaa, kun se on jo ääntään valmiiksi hionut”, Cherry nauroi.
Juoruiltani tarpeeksi heinävintillä ja lauleltuani niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksikin kävin sanomassa Kostille heipat, mutta ensin minun piti käydä moikkaamassa Kostin bff:tä Raibea sekä minun salarakasta Väröä. Taru oli luvannut minulle aikoinaan, että voisin joskus ratsastaa pohjoisruotsalaisellakin ja kerran olinkin sen selässä käynyt Kostin ollessa vielä kakara. Nyt vain kaikki aika meni töiden sekä Kostin ympärillä. Aloin tosissani miettimään, milloin olin käynyt viimeksi vanhempia ja sisaruksia moikkaamassa. Tulin siihen lopputulokseen, että joulun aikaan viimeksi. Kömmerinkylässä ei kuitenkaan kerennyt Keski-Suomeen ikävöimään, sillä Piilovuoren porukasta olikin kuin tullut toinen perhe minulle. Ruotsinkielentaitoni oli kehittynyt sen verran, ettei puhuminen Kömmerinkylän ruotsalaisten kanssa ollut enää vaivalloista. Halattuani Kostia vielä kerran jatkoin matkaa kohti ei-yhtä-rakasta-Opeliani kohti hyräillen samalla Boten Annaa.
Ihanaa lukea taas tarinaa sun kirjoittamana! Mukava aloitus johon pystyy hyvin samaistumaan kun istuu viimeisiä minuutteja koulussa/töissä ja valmistautuu lähtöön, mutta joutuukin sitten pettymään.. Kosti ja Ripa ovat kyllä tulleet ihmeen hyvin toimeen, kun pieniä alun nahisteluja lukuunottamatta kaksikko ei ole joutunut selvittelemään välejä. Ja molempia oripoikia täytyy kyllä aina jäädä yksityistallilla käydessä rapsuttelemaan! Maastoreittejä kyllä löytyy aina kevään tullen uusiakin, mutta laukkasuora taitaa olla se kaikkien kestosuosikki - enkä yhtään ihmettele, varsinkaan kun talvisin ei korkeissa hangissa oikein aina pysty laukkaamaan kunnolla. Odotankin jo innolla teidän kisatreenejä, Kostin kasvua nuoresta hevosesta aikuiseksi on ollut mukavaa seurata ja hieno hevonen se on kyllä koko ajan ollutkin!
Hienoa että pikkuhiljaa porukan nimetkin alkavat jäädä mieleen, vaikka eihän se niin vakavaa olekaan vaikka ei aina kaikkea muistakaan. Ja jouluihminen ei taida päästä karvoistaan edes kesää kohden mennessä, mutta kyllä teidän kanssa oli mukava pitää laulutuokio kesälauluillakin Hienoa kuulla että myös Kömmerinkylä alkaa tuntua ehkä enemmän kodilta, vaikka alku osin ruotsinkielisten lappalaisten kesällä varmasti olikin vaikeaa, muistan sen itsekin kun tänne muutin. Kesää ja auringonpaistetta odotellessa!
Taru